اینترنت Wireless و Wi-Fi چه تفاوتی با هم دارند؟

دنیای کار و فناوری بهارستان(حرفه و فن)

وبلاگ تحسین شده مسابقات وبلاگ نویسی فرهنگیان استان تهران

اینترنت Wireless و Wi-Fi چه تفاوتی با هم دارند؟

 

امروزه هر دو واژه‌ی Wi-Fi و Wireless خیلی رایج شده اند و اغلب هنگام خرید مبایل و مودم ADSL با آن‌ها مواجه می‌شویم. ولی خیلی‌ها نمی‌دانند که اینترنت بیسیم( Wireless Internet) چیست و چه تفاوتی با Wi-Fi دارد. Wi-Fi چیست؟ Wi-Fi یک فناوری شبکه‌ی بیسیم برای اتصال رایانه‌ها و دستگاه‌های دیجیتالی به یکدیگر است. در ...

امروزه هر دو واژه‌ی Wi-Fi و Wireless خیلی رایج شده اند و اغلب هنگام خرید مبایل و مودم ADSL با آن‌ها مواجه می‌شویم. ولی خیلی‌ها نمی‌دانند که اینترنت بیسیم( Wireless Internet) چیست و چه تفاوتی با Wi-Fi دارد.

 

شبکه‌ی اینترنت و شبکه‌ی خانگی

 

شبکه‌ی اینترنت و شبکه‌ی خانگی

 

Wi-Fi چیست؟

Wi-Fi یک فناوری شبکه‌ی بیسیم برای اتصال رایانه‌ها و دستگاه‌های دیجیتالی به یکدیگر است. در قدیم تنها راه اتصال رایانه‌ها به یکدیگر استفاده از کابل شبکه بود که خیلی پرخرج و پرزحمت است و محدودیت‌های فیزیکی زیادی برای کاربران ایجاد می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام، بوسیله‌ی فناوری Wi-Fi می‌توان رایانه‌ها و دیگر دستگاه‌های دیجیتالی، مثل تلفن همراه، تبلت، دوربین دیجیتال، تلویزیون، چاپگر، و … را بدون سیم به یکدیگر متصل کرد. البته روش‌های دیگری هم برای ایجاد شبکه بیسیم وجود دارد که هر کدام مصارف خاص خودشان را دارند مثل Bluetooth

امروزه از Wi-Fi برای اتصال رایانه‌ها و وسایل دیجیتالی در یک ساختمان مثل خانه یا اداره استفاده می‌شود. برای ایجاد یک شبکه‌ی Wi-Fi عموماً از دستگاهی به نام Router استفاده می‌شود. اگر این دستگاه به اینترنت متصل شود می‌تواند اتصال اینترنت را در شبکه‌ای که خود ایجاد کرده به اشتراک بگذارد و دیگر دستگاه‌ها را نیز به اینترنت متصل کند.

اتصال به اینترنت توسط Modem ایجاد می‌شود. امروزه اکثر Modemها به Router نیز مجهز هستند تا کاربران را به راحتی به اینترنت متصل نمایند. البته کاربر الزامی ندارد که از Router درون Modem استفاده کند، و می‌تواند Router جداگانه خریداری نماید و یا اصلاً از Router به تنهایی و بدون Modem استفاده نماید.

مدیریت شبکه‌ای که توسط Router ایجاد می‌شود در دست صاحب دستگاه است و او می‌تواند برای اتصال به شبکه رمز تعیین کند و یا تنها به دستگاه‌های خاصی اجازه‌ی دسترسی به شبکه‌ را بدهد.

مودم ADSL مارک D-Link

مودم ADSL مارک D-Link

 

اینترنت Wireless چیست؟

امروزه اتصال به اینترنت به دو صورت با سیم و بیسیم انجام می‌شود. انواع رایج اتصال باسیم، ADSL، کابل، و فیبر نوری می‌باشد. اینگونه اتصال به اینترنت هم ارزان است و هم پرسرعت و عموما در مکان‌هایی که امکان اتصال تجهیزات بوسیله‌ی سیم به سرویس‌دهنده‌ی اینترنت وجود دارد(مثل خانه‌ها یا ساختمان‌های عمومی شهری)، از این نوع اتصال استفاده می‌شود.

 

 

 

 

internetmarketing

 

در جاهای دور افتاده که امکان اتصال باسیم وجود ندارد می‌توان از اینترنت ماهواره‌ای استفاده کرد. این نوع اینترنت سرعت کمتر و محدودیت‌هایی نسبت به اتصال باسیم دارد ولی در جایی که امکان اتصال باسیم نیست ممکن است بهترین راه همین باشد.

اینترنت بیسیم (Cellular Internet) که از سیگنال‌های تلفن همراه برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کند، بیشتر در دستگاه‌های قابل حمل استفاده می‌شود. فناوری‌های مختلفی در این نوع اتصال استفاده می‌شود  مثل GPRS، EDGE، Wimax، … که بعضا با نام‌های ۳G و ۴G یا اینترنت نسل سوم و چهارم هم شناخته می‌شوند. این نوع اتصال به اینترنت از نوع باسیم، کندتر و گران‌تر است.

 

ترکیب Wi-Fi و اینترنت Wireless

امروزه اکثر تلفن‌های همراه هوشمند قابلیتی دارند که علاوه بر اینکه به اینترنت بیسیم از طریق شبکه‌ی مبایل متصل می‌شوند، تبدیل به Router شوند و این اینترنت را توسط شبکه‌ی Wi-Fi با دستگاه‌های دیگر به اشتراک بگذارند. این قابلیت را می‌توانید با نام‌های Wi-Fi Tethering یا Wi-Fi HotSpot در تنظیمات تلفن همراهتان پیدا کنید.

 

wifi tethering

 

برای درک بهتر نحوه‌ی عملکرد این فناوری، فرض کنید که به سفر رفته اید و احتیاج دارید که به اینترنت متصل شوید. صفحه‌ی تلفن‌همراهتان بسیار کوچک است و باز کردن صفحات وب در آن، خیلی رضایت‌بخش نیست. می‌توانید اینترنت تلفن همراهتان را بوسیله‌ی این قابلیت با لپتاپتان به اشتراک بگذارید و از روی لپتاپ به اینترنت وصل شوید. علاوه بر این به خاطر اینکه تلفن همراه و لپتاپ در یک شبکه قرار می‌گیرند، می‌توانید از لپتاپ به اطلاعات روی تلفن همراه دسترسی پیدا کنید و تصاویری را که توسط آن ضبط کرده اید از طریق لپتاپ، مشاهده و دسته بندی کنید.

منبع : برسام


javahermarket

[ شنبه 26 اسفند 1391برچسب:,

] [ 16:14 ] [ جلال محبی ]

[ ]